Vilnius, derde en laatste Baltische stad... - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu Vilnius, derde en laatste Baltische stad... - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu

Vilnius, derde en laatste Baltische stad...

Door: LisanneEuropa

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

30 Juni 2011 | Litouwen, Vilnius

Hey allemaal,

Alweer een nieuw reisverslag. Omdat ik in Riga en Vilnius steeds maar één nacht ben gebleven, volgen mijn belevenissen elkaar even wat sneller op.

Gisteren dus met de bus uit Riga vertrokken. Best logisch dat de bus 25 minuten na vertrek stopt bij het vliegveld van Riga. Daar moest het meisje naast me eruit, dus zat ik de rest van de rit lekker ruim :). Alleen als je na 40 minuten in de bus een bord ziet met 'Riga 9 km' begin je je toch af te vragen of het allemaal wel goed gaat. Uiteindelijk is het goed gekomen en kwamen we na een heleboel flats uit het communistische tijdperk gezien te hebben toch op tijd in het centrum van Vilnius aan.

Vilnius is vergeleken met Tallinn en Riga weer totaal anders... Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen ik de naam voor het eerst hoorde (in groep 7 bij topografie) het verdacht veel als vuilnis vond klinken. Slaat totaal nergens op natuurlijk, maar ja... Had verder ook niet echt een goed beeld van wat ik van deze stad moest verwachten.

Na de voorsteden die helemaal volstaan met lelijke grijze flats, kom je in de binnenstad die wat groter is dan in de andere twee Baltische hoofdsteden. wat opvalt is dat er heel veel kerken zijn en veel echt gelovige mensen. Er is bijvoorbeeld een beeltenis van Maria bovenin een oude stadspoort, waar iedereen dan gerust een kwartier lang op zijn knieën voor gaat zitten. Voel me bijna ongemakkelijk als ik gewoon kijk en blijf staan en zelfs een foto durf te maken (eentje maar). Bij het presidentieel paleis zo veel bewaking om gek van te worden. Ze wilden zelfs bepalen aan welke kant van de straat je op de stoep liep. Stond duidelijk iets belangrijks op de planning daar, alleen geen idee wat. Verder een grote kathedraal die nog het meest lijkt op een oude Griekse tempel, compleet met Dorische zuilen. Ik heb hier maar liefst twee heuvels beklommen: één met de laatst overgebleven toren van een kasteel en één met drie enorme witte kruizen. Aan het eind van de dag mijn derde speldje met vlag gescoord: de Baltische staten zijn compleet :).

Straks gezellig een nacht (= 10 uur) in de bus naar Warschau, waar ik morgenochtend heel luxe wordt opgewacht door Aleksandra (van het kamp van twee jaar geleden in Polen). Daar blijf ik twee nachten logeren, voordat ik zondag naar Berlijn vertrek. Echt super dat ze me op komt halen, want de bus komt al om zeven uur 's ochtends aan...

Vanuit Polen volgt meer nieuws!

Lisanne

  • 30 Juni 2011 - 19:49

    Jannette:

    staat leuk, al die vlaggetjes!

  • 01 Juli 2011 - 18:45

    Tecla Lampe:

    Hoi Lisanne,
    Ik ben blij dat alles zo goed en soepel verloopt. Je verslag en beelden van Helsinki kon ik goed herkennen. Ik denk dat ik Tallinn op mijn verlanglijstje zet van nog te bezoeken steden.
    Heel veel goede reisdagen gewenst en veel plezier in Warschau, in Berlijn met Leo en in Praag met Finy.

    Groeten van Tecla.

  • 02 Juli 2011 - 13:40

    Nel Coenrady:

    hallo Lisanne, hierbij ook even een berichtje vanaf de Bellefleur. Leuk om even te volgen wat je zoal beleeft. Veel plezier verder, ook de ontmoeting met je ouders! Doe ze de groeten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Vilnius

Rondreis Europa

Recente Reisverslagen:

20 September 2011

Weer thuis...

02 September 2011

Venetië & Genua

28 Augustus 2011

Toscane & tricolore

25 Augustus 2011

Terug in Rome :)

20 Augustus 2011

Lange reis & Pompeï
Lisanne

Actief sinds 11 Mei 2011
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 25419

Voorgaande reizen:

13 Juni 2011 - 04 September 2011

Rondreis Europa

Landen bezocht: