Berlijn: Oorlog en de Muur - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu Berlijn: Oorlog en de Muur - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu

Berlijn: Oorlog en de Muur

Door: LisanneEuropa

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

04 Juli 2011 | Duitsland, Berlijn

Ha iedereen,

Deze keer bericht van relatief dicht bij huis: Berlijn. Met de Berlijn-Warschau Express ben ik gisteren na zes uur reizen hier aangekomen. Mijn vader stond me op het station al op te wachten toen mijn trein aankwam, dus veel zoeken in het grote Hauptbahnhof was gelukkig niet nodig.

Samen gebakje gegeten en spullen bij het hotel gezet. Daarna lopend naar Unter den Linden, de Reichstag en de Brandenburger Tor geweest. Ook groot en indrukwekkend Holocaustmonument met een heel veld vol grijze betonblokken gezien. Zeker in de regen geeft dat een bepaalde sfeer...
's Avonds lekkere salade gegeten en nog wat gedronken op een terrasje langs de rivier de Spree.

Vandaag de dag begonnen met een zeer uitgebreid Früstück in het hotel. Zelfs met zalm en lekkere taartjes :). Voorlopig dus geen honger. Met een dagkaart voor het openbaar vervoer eerst naar de Kurfürstendam gegaan. De Gedächtniskirche stond helaas in de steigers en hebben we dus niet echt kunnen zien, maar we zijn wel in het KaDeWe (Kaufhaus des Westens, een erg groot en bekend warenhuis) geweest. Met de U-Bahn naar de andere kant van het centrum gegaan en daar de Alexanderplatz, het Rathaus en de Berlijnse Dom gezien. Daarna nog de plaats van Checkpoint Charlie, een stuk muur en het museum Topografie des Terrors bekeken en tot slot de plaats gevonden waar de Führerbunker is geweest. Dit laatste was best een uitdaging, aangezien het vrijwel nergens staat aangegeven. De plaats zelf is pas vanaf 2006 met een informatiebord gemarkeerd.

Morgen alweer afscheid nemen van mijn vader en verder naar de volgende stad: Praag. Daar mijn moeder van het vliegveld halen en vervolgens in een paar dagen samen verder naar Brno en Wenen.

Jullie horen het wel weer!

Groeten, Lisanne