Midzomer in Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu Midzomer in Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu

Midzomer in Finland

Door: LisanneEuropa

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

25 Juni 2011 | Finland, Helsinki

Hey allemaal,

Na een reis van 11 uur eergisteren 's avonds goed aangekomen in Finland. De reis was best te doen. Samen met Josefine nog even de winkels aan boord langsgelopen en alvast wat dingen over Finland geleerd. In Turku voor het eerst weer Euro's gepind en een was gedraaid in het hostel.

Gisteren even wat door Turku gelopen. Allerlei kunst omdat het in 2011 culturele stad van Europa is. Opvallend dat er zowel Fins als Zweeds wordt gesproken. Ook alle straatnaamborden e.d. zijn tweetalig. Dit schijnt aan de hele westkust van Finland zo te zijn. Voor mij wel handig: van het Zweeds begreep ik nog een beetje, Fins is helemaal niet te doen.
In twee uurtjes met de trein in Helsinki aangekomen. Via het informatiecentrum naar het hostel in het Olympisch Stadion (van de Spelen in 1952). Iets te ver voor het mooie, volgende keer maar met de tram.

Het was een belangrijke avond in Scandinavië: Midzomer. Dit feest wordt hier ook wel Juhannus genoemd. Om ook iets van de cultuur mee te pakken 's avonds naar het midzomerfeest. Dit werd gevierd op een bosrijk schiereiland waar ook het openluchtmuseum was. Behalve de vele ambachtslieden die hun werk laten zien en proberen te verkopen, waren er vooral veel volksdansen te zien. En verder natuurlijk de verschillende vuren die werden aangestoken. Al met al een heel gebeuren, maar niet per se die 18 euro waard die je ervoor betaalt. Er kwamen heel veel mensen op af en ik heb wel een half uur in een rij gestaan voordat ik in een bus zat. Verschillende mensen die er speciaal extra netjes en zomers uitzagen en meisjes met bloemen in hun haar. Speciaal om een keertje mee te maken.

Vandaag de keerzijde van het Midzomerfeest: nationale feestdag, dus bijna alles was dicht. Het lijkt erop of iedereen die je op straat ziet lopen toerist is. Wat ik nog wel heb gedaan is de kathedraal en de Uspenski kathedraal bekeken. Helaas kon je dus niet naar binnen, maar mooi om te zien. Verder naar het eiland Suomenlinna 'Kasteel van Finland' geweest. Een oud fort en mooie kust met rotsen.

Morgen weer op de boot. Deze keer laat ik Scandinavië achter me en ga ik verder naar de Baltische Staten. Morgen Tallinn in Estland om mee te beginnen. Veel goede verhalen gehoord, ben benieuwd!

Groeten, Lisanne


  • 26 Juni 2011 - 17:27

    Marcel:

    Hoi Lisanne,

    Allereerst bedankt voor de verjaardagskaart! Hij kwam weliswaar een paar dagen te laat binnen, maar omdat ik het pas gisteren (zaterdag) heb gevierd deed dat niet zo'n pijn. Gisterochtend waren de Zinteltjes hier, dus Oom Joop, tante Co, Paul, Jasperina en hun dochter Daphne.
    's Avonds kwam 'de bende uit de straat', een stuk of wat buren. Het waren er wat minder dan normaal want verschillende mensen waren al op vakantie.
    Jouw reis doet me een beetje denken aan de eerste keer dat ik alleen naar het buitenland op reis ging. Dat was weliswaar minder 'spannend', want het was maar een week of zo en ik was met de auto. Het was in 1987, ik ging toen naar Engeland om contacten te leggen in het Cortina-wereldje. Liep erg uiteen, meestal heb ik overnacht bij Bed & Breakfast adressen, dus aardig wat contact met gewone Britten. Ook de Cortina-lieden met wie ik toen kennismaakte waren van uiteenlopend soort, van een autodealer met (binnenshuis) zwembad tot iemand in een erg eenvoudig huis waar je (letterlijk) eerst een auto-onderdeel aan de kant moest slepen voordat je wat uit de koelkast kon halen.
    Mooi om te horen dat alles goed met je gaat, ik zie de volgende verslagen wel verschijnen!

    Groetjes,

    Marcel

  • 27 Juni 2011 - 17:57

    Gea Dijkstra:

    Ha Lisanne,

    Wat leuk om je verslagen te lezen! Wat heb je al een boel meegemaakt; een hele ervaring. Fantastisch dat je dit doet. Ik wens je nog een heel goede tijd toe in de diverse landen en ik blijf je volgen. Zo leren wij hier ook nog wat van de verschillende culturen. En wie weet, kom ik binnenkort mijn buurvrouw nog tegen in de verslagen/foto's! Het zou zomaar kunnen!
    Veel liefs van Gea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Rondreis Europa

Recente Reisverslagen:

20 September 2011

Weer thuis...

02 September 2011

Venetië & Genua

28 Augustus 2011

Toscane & tricolore

25 Augustus 2011

Terug in Rome :)

20 Augustus 2011

Lange reis & Pompeï
Lisanne

Actief sinds 11 Mei 2011
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 25423

Voorgaande reizen:

13 Juni 2011 - 04 September 2011

Rondreis Europa

Landen bezocht: