Treinen en Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu Treinen en Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu

Treinen en Stockholm

Door: LisanneEuropa

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

23 Juni 2011 | Zweden, Stockholm

Ha allemaal,

Na nog een dag in Oslo, een dag van hoofdzakelijk in de trein zitten en een dag in Stockholm, nu alweer op de boot richting Finland (ja, daar ook gratis internet).

Ik zal even bij het begin beginnen. De derde dag in Oslo vielen er weer een aantal buien. 's Ochtends de kathedraal van binnen bekeken en het fort beklommen, vanwaar je een mooi uitzicht hebt op de centrale kade. Na de derde en vierde bui (deze keer ook met onweersgeluiden) maar terug gegaan richting hostel en verder een rustig middagje gehad.

Eergisteren op tijd opstaan en met de trein weer terug naar Zweden. Na drie uur een tussenstop in Karlstad, centraal in het land. Daar een uurtje door de stad gelopen. Mooie stad, maar niet zolang uitgehouden onder het gewicht van al mijn spullen (nog steeds benieuwd hoe zwaar het nou precies is). Dus op het station verder gewacht op de trein waar ik voor had gereserveerd. Daarna nog drie uur in de trein en eerste boek uitgelezen (valt me nog best mee dat ik me daar meer dan een week mee vermaakt heb).
Hostel gevonden vlak bij de grootste winkelstraat. Upgrade van een kamer met 14 bedden naar een kamer met maar acht bedden, maar daar had ook echt geen negende bed bij gepast (ongeveer 15 centimeter aan ruimte tussen mijn stapelbed en dat ernaast). Verder apart glazen dak in de kamer, alsof je in een soort kas zit. Best leuk, maar beetje jammer dat de zon hier zo vroeg opkomt en het dus om vier uur 's nachts al helemaal licht is. Was daarom blij deze keer het onderste bed te hebben. Verder lekkere pasta met asperges en sperziebonen gegeten, kende de combinatie niet maar was goed te doen.

Omdat de boot naar Finland die ik eigenlijk wilde nemen vrijwel vol was (alleen de duurste hutten waren nog vrij, prijzen rond de € 250,-), heb ik besloten toch maar overdag te reizen in plaats van 's nachts. Dit betekende dus eigenlijk een dag minder in Stockholm. Dus op de ene dag die overbleef een paar highlights bekeken. De oude stad, het paleis en een aantal kerken. Verder weer veel water en bruggen, aangezien de stad is gebouwd op 14 eilanden. Erg mooi en zeker een aanrader voor een weekendje ofzo.

Vandaag dus erg vroeg opgestaan om voor zes uur te vertrekken. Nog een heel eind lopen naar de haven waar de boot vertrok, maar gelukkig net op tijd aangekomen. Nu dus ongeveer 11 uur op de boot tot we aankomen in het Finse Turku. De gedeelde hut (vierpersoons, samen met een meisje uit Finland) is erg prettig als je nog een beetje bij moet slapen. Het was niet alleen een korte nacht, ook mijn snurkende buurman hielp niet erg mee (nog het best te beschrijven als snaterend... en echt zo hard dat iedereen steeds wakker was).

Straks dus in Finland (een uur later dan in Nederland, horloge al verzet) en morgen naar Helsinki. De hostels zijn geboekt, nu nog uitzoeken wat er verder te doen is...

Tot snel weer,

Groeten Lisanne

• 24 Juni 2011 - 07:52

Ivo:

Wij hebben in ieder geval de Kathedraal en de Uspenski kathedraal gezien. Met een tramkaartje kan je een aantal uren onbeperkt van de tram gebruik maken dus kan je zo een rondje stad maken ;-)
    In een boekje van Helsinki wat ik had schreven ze over een pleintje op Katajanokka (Merisotilaantori o.i.d.). GA HIER NIET HEEN!!! NIKS TE ZIEN!!! Een echte don't.
    Helemaal in het zuiden van Helsinki zat een leuke ronde bar Cafe Carusel op de Merisatamaranta. Daar hebben wij echt ff lekker gezeten. Ook hebben ze een Molly Malone Irish pub en daar komen altijd veel mensen dus ik denk dat ook dat zeker een aanrader is. Deze hebben wij niet bezocht deze ene dag. Zelf had ik Helsinki in 1 dag gezien!! Hoor het wel als je naar Tallinn gaat!!