Eerste stop... - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu Eerste stop... - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu

Eerste stop...

Door: LisanneEuropa

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

15 Juni 2011 | Denemarken, Kopenhagen

Ha allemaal,

Nu voor het eerst bericht uit het buitenland: Kopenhagen :).

In de nachttrein zat ik in een zespersoons coupé met een Amerikaanse jongen en een meisje uit Rotterdam. Best ruim zou je zeggen, maar toch best moeilijk om echt te slapen... Allerlei Duitse stations gezien tot we om half zeven 's ochtends stilstonden op de grens met Denemarken. Technisch probleem, dus overstappen naar een andere trein die er inderdaad al na een paar minuten stond, goed geregeld! Onderweg de vertraging weer ingehaald en iets na 10:00 uur aangekomen in Kopenhagen.

Daar eerst op zoek naar een plattegrond, een pinautomaat en het hostel, bij elkaar toch al gauw een uur onderweg met die backpack, maar alles gevonden.

Backpack in het hostel laten staan en weer op pad gegaan. Wandelroute gelopen langs de hoogtepunten van Kopenhagen. Vooral Nyhavn met de gekleurde panden en natuurlijk de Kleine Zeemeermin zijn herkenbaar. Eten (en wifi) bij de Mac en op tijd naar bed (wel nodig na zo'n gebroken nacht in de trein).

Vandaag de tweede dag. In een parkje ontbeten en naar het Nationaal Museum geweest. Veel te veel om allemaal te bekijken, maar ik heb het daar toch twee uur uitgehouden. Verder naar het stadsdeel Christianshaven. Daar even pauze en Cristiana bezocht. Soort alternatief dorp, waar de mensen zich niets van de rest aantrekken. Duidelijk te merken aan de tekst op de poort, waar je onderdoor het dorp weer uitloopt: 'Je komt nu de EU binnen'.

Na het vele lopen van de afgelopen dagen het plan opgevat om met een leenfiets terug te gaan richting centrum. Principe van een winkelwagentje: muntje erin en je kunt de fiets meenemen. Enige probleem was dat de fiets die ik had uitgekozen een kapot mechanisme had, waardoor de fiets niet los kwam van het rek maar ik mijn munt ook niet meer terugkreeg... Zelf staan proberen, maar ook na pogingen van drie sterke mannen zat het muntje er nog steeds in. Wilde het net laten zitten en toch maar terug gaan lopen, toen een van de mannen er aankwam met een tang. Muntje eruit, in een andere fiets (die daar net neergezet was en het wel deed) en die meneer bedankt. Wilde net wegfietsen toen de tweede man aankwam met een nog grotere tang (allemaal voor dat ene muntje, ongeveer € 3,- waard). Fijn dat de Denen zo behulpzaam zijn :).

Dus op de kleine, maar toch enigszins logge stadsfiets richting centrum. Daar nog een paar kaarten gekocht als souvenir (iets groters past immers niet in mijn backpack). Pizza gegeten en nu terug in het hostel. Straks laatste nachtje hier en morgen al richting het volgende land: Zweden.

Ik houd jullie op de hoogte!

• 16 Juni 2011 - 14:59

Astrid Van De Stegel:

Het werkt..... Leuk om je verslag te lezen. Ben blij dat alles goed gaat met je. Volgende week ga ik weer kijken of je wat te vertellen hebt.
    Groetjes vanuit Roosendaal

• 23 Juni 2011 - 15:07

Lisanne Verhoeff:

Hoi Astrid,

Goed zo, dat je uit hebt kunnen vinden hoe het werkt! En meteen ook een van mijn eerste reactie :). Alles nog steeds goed in Roosendaal? Wel raar dat ik er niet meer ben hoor...

Groetjes aan iedereen,