Op de grens met Azië :) - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu Op de grens met Azië :) - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lisanne Verhoeff - WaarBenJij.nu

Op de grens met Azië :)

Door: LisanneEuropa

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

11 Augustus 2011 | Turkije, Istanbul

Hey,

Een paar dagen niets van mij gehoord, maar hier weer uitgebreid verslag van mijn belevenissen in Istanbul! Wisten jullie dat de naam Istanbul komt van 'eis ten polin', wat in het oud-Grieks 'naar de stad' betekent? In die tijd was Constantinopel blijkbaar dé stad om naar toe te gaan, dus vandaar dat de naam waarschijnlijk veranderd is.

De nachttrein naar Istanbul bleek een klein avontuur te zijn. Ik had een couchette samen met Rob, dus weer een keertje Nederlands praten. Om kwart over twaalf ’s middags vertrokken en een lekkere warme middag in de trein. Kussen en laken gekregen van een soort conciërge-achtige man en een paar uurtjes kunnen slapen tot we om twee uur ’s nachts een paspoortcontrole kregen omdat we Bulgarije achter ons lieten. Oké, zo gebeurd en weer slapen. Een uurtje later bij de Turkse grens. Dat betekent allemaal de trein uit en in de rij staan. Eerst voor een visum (stom stickertje voor € 15,-) en daarna nog langer voor de daadwerkelijke controle. In totaal drie kwartier buiten gestaan, begon toen wel koud te worden… Trein weer in en nog een paspoortcontrole. Daarna ineens weer naar buiten, deze keer met al je spullen en nog haasten ook. Wel warmer met slaapzak om je nek, maar dat was ook het enige voordeel. Daarna trein weer in, wachten op nieuw kussen en laken (want de andere hadden ze meegenomen), bed weer opmaken, nog een Turkse conducteur en toen eindelijk rond een uurtje of vijf weer gaan slapen. Betaal ik een keer voor zo’n bedje in de trein, ben je nog niet echt uitgerust ‘s ochtends…

In Istanbul eerst backpack bij het hostel neergezet, aangezien de erg onbehulpzame receptionist duidelijk had gemaakt dat ik te vroeg was. Daarom samen met Rob op een terrasje gezeten. Na het inchecken even bijgekomen en vervolgens de buurt verkend. Hostel is vlakbij de Blauwe Moskee en de Ayasofya, dus superlocatie :). Wel erg veel verkopers en personeel van restaurants die je overal lastig vallen. Ook heel wat kleine jongetjes die al in het Engels kletsen als echte verkopers. Een paar kan ik er nog wel negeren, maar het zijn er zoveel dat ik af en toe toch niet zo aardig meer reageer als er eentje niet luistert naar mijn antwoord of te lang doorzeurt.

Dinsdag eerst naar de overdekte grote bazaar geweest. Vooral erg veel sieraden en kleding. Brede pad is best te doen, maar vooral in de smallere paadjes wordt je bijna bestormd door alle verkopers. Met zoveel onzinnige vragen en aanbiedingen dat je er moe van wordt. Beetje jammer, de lol van die bazaar bekijken is er zo snel af. Daarna door een winkelstraatje naar beneden om nog even bij de specerijenbazaar te gaan kijken. Ineens een vreemd geluid achter me ‘tsj tsj’ en vervolgens wordt ik bijna omver gereden door een vent met een handkar, die heel hard de straat omlaag komt sjezen. Stopte even, maar was er blijkbaar niet van onder de indruk dat hij tegen me aan was gereden, dus vervolgde zijn weg alsof er niets gebeurd was… Lekker dan. Gelukkig verder niks kapot ofzo. De specerijenbazaar leek vooral veel op de andere. Alleen deze keer ook veel Turkish Delight en bergen met kruiden in de winkeltjes. Verder ook gewoon weer felgekleurde kleding en souvenirs en allerlei mensen die je aan proberen te spreken. Daarna de boot genomen naar het Aziatische deel van de stad. Misschien lag het aan de bestemming van de boot, maar na een mooie tocht van een klein kwartier kwam ik in een gewone rustige wijk terecht. Wel een moskee natuurlijk en een straat met wat kleine winkeltjes, maar niet zo heel veel te beleven. Nog even het uitzicht op de overkant bekeken, maar over het algemeen was de boottocht zelf toch het leukste van dit uitstapje. En kan nu natuurlijk zeggen dat ik in Azië ben geweest ;).

Woensdag over de Galatabrug naar de overkant gelopen. Bijna die hele brug staat vol met vissers. Aan de overkant een aantal straatjes met allemaal dezelfde soort winkels. Een stuk met allemaal bouwmarkt-spullen en een straat met muziekwinkels. Verder een hele grote en lange winkelstraat doorgelopen naar het Taksim-plein en het park daarachter.

Donderdag eerst een enorme bui ontweken. Ja ja, na drie superwarme dagen was het vandaag regen… Het water stroomde letterlijk door de straten en alle verkopers hadden ineens paraplu’s in de aanbieding. Daarna gegeten in een café met een heleboel leuke lampjes aan het plafond. Chicken sandwich bleek een soort burger met friet te zijn, lekker als ontbijt ;). Met de veel te zoete Turkse appelthee natuurlijk. Daarna de Blauwe Moskee van binnen bekeken, met mijn geweldige nieuwe hoofddoek :P. Heel veel tegeltjes en mozaïek. Voor het eerst op deze reis echt wat souvenirs gekocht en op de valreep ook nog de Ayasofya bezocht. Verder een beetje tussen de buien door gerend en uiteindelijk met de nachtbus naar Thessaloniki. Alle internationale treinen van en naar Griekenland zijn op het moment namelijk om financiële redenen stilgelegd, dus ik heb weinig keus… Maar over Griekenland later meer :)

Liefs, Lisanne

  • 12 Augustus 2011 - 08:29

    Jannette:

    En weer zo'n prachtig reisverslag. Je maakt wat mee he? Vooral dat gedoe in de trein met in- en uitstappen vind ik erg herkenbaar. Morgen vertrek ik zelf voor een weekje naar Luxemburg en kan je reis dan even niet volgen. Vast niet zo spannend als jou reis maar wel even nodig. Groetjes.

  • 12 Augustus 2011 - 08:52

    Lisanne:

    Hoi Jannette,
    Inderdaad weer een heleboel meegemaakt... Na de nachtbus met weer wat gedoe ben ik nu in Thessaloniki. Jij in ieder geval heel veel plezier in Luxemburg, geniet ervan!

  • 12 Augustus 2011 - 09:21

    Henny:

    Hoi Lisanne, wat leuk je beschrijving van Istanboel. Ik ben er vorig jaar geweest en het is net of ik er weer even terug ben. De moskee en die brug met alle vissers. Die bazaar vond ik geweldig met alle snuisterijen.Ik wens je nog veel plezier.
    xxx Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Rondreis Europa

Recente Reisverslagen:

20 September 2011

Weer thuis...

02 September 2011

Venetië & Genua

28 Augustus 2011

Toscane & tricolore

25 Augustus 2011

Terug in Rome :)

20 Augustus 2011

Lange reis & Pompeï
Lisanne

Actief sinds 11 Mei 2011
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 24755

Voorgaande reizen:

13 Juni 2011 - 04 September 2011

Rondreis Europa

Landen bezocht: